sova bra som gravid tips

Så sover du bättre som gravid

Många upplever att det är sova att sova under graviditeten och att dom är stela, orörliga och får en stel rygg samt bäckenben är vanliga problem under graviditeten Att få en god natts sömn är viktigt för vår återhämtning och därför. I denna bloggpost kommer vi bra tips för hur du kan sova bra som gravid.

Bäckensmärta i nedre delen av ryggen

Bäckensmärta kan kännas i nedre delen av ryggen och  brukar försvinna efter förlossningen.. Bäckensmärta under graviditeten kan också kallas foglossning. Det beror på att när du är gravid blir kroppens leder rörligare. Bäckenet behöver vidga sig under förlossningen för att släppa igenom barnet. 

Bästa sidan att sova på som gravid

Att sova på vänster skapar ett bra blodflöde

Att sova på sidan är att bättre än att sova på rygg, det finns nämligen forskning som påvisat vissa fördelar. En anledning är att den tunga livmodern kan trycka på det stora blodkärlet, vena cava, som löper framför ryggraden. Det kan leda till vena cava-syndrom och vissa kvinnor upplever därför att de blir lätt svimfärdiga när de ligger på rygg – särskilt mot slutet av graviditeten. 

Det skapar det nämligen det ultimata blodflödet genom kroppen till alla viktiga organ och minskar trycket på blodkärlen. Det i sin tur hjälper njurarna med att filtrera avfallsämnen och vätskor. Men det finns ingen forskning som säger att det är fel att sova på höger sida. Det viktigaste är att du får en god natts sömn trots allt. Är du van ryggsovare kan det hjälpa att bunkra upp med kuddar så att du inte rullar tillbaka till ryggläge. Att sova på mage när magen är större är att undvika för att inte skapa ett tryck på magen och i sin tur på bebisen.

  gravidkudde

Så sover du bättre under graviditeten

  • Du kan använda gravidkudden på det sätt som passar dig bäst – som stöd mot ryggraden, under magen eller mellan knäna och anklarna.
  • En kudde mellan knäna kan vara skönt för bäckenet.
  • Vid svullna ben kan det vara skönt att ha höjda ben.
  •  Vid uppstigning ur sängen, rulla över på sidan, pressa ihop knäna och tryck dig upp till sittande med hjälp av armarna.
Hur kan man undvika bäckensmärta?

Innan en graviditet är det bra att ha en vältränad och välmående bäckenmuskulatur, samt god kontroll av djup mag- och ryggmuskulatur minskar risken att drabbas av bäckensmärta lägre. Det är även bra att fortsätta träna under graviditeten, du kan även gå på regelbunden gravidmassage.

Om du börjar känna smärta i bäckenregionen bör du söka hjälp. Så att du kan få rätt övningar höft och bäckenbottenmuskulaturen och bäckengördel. Men även vardagliga aktiviteter bör du tänka på att ha en jämn belastning på höger och vänster sida. Du bör även undvika att sitta med benen i kors, ta långa kliv eller stå på ett ben. Sist men inte minst, glöm inte att vila tillräckligt under din graviditet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *