massage efter träning

Massage efter träning ger snabbare återhämtning

Träning kan ge rejält med träningsvärk och det spelar ingen roll om du är otränad eller vältränad. Träningsvärk kan även ta olika lång tid att återhämta sig ifrån. Många elitidrottare använder sig av massage för att minska sviterna av hård träning inför tävlingar, för att förebygga skador samt för att minska träningsvärk.Faktum är att Löparen Paavo Nurmi, känd som ”Flying Finn”, var en av de tidiga användarna av idrottsmassage, han använde det dels när han tog fem guldmedaljer i OS i Paris år 1924. 

Ett hårt träningspass brukar efterföljas av träningsvärk och för att snabbare få träningsvärken att gå över kan man gå på massage eller massera musklerna med en foam roller. Massage kan lindra träningsvärken och öka flexibiliteten vilket även det kan hjälpa i återhämtningen. Det kan också lindra att träna på ett lätt och mjukt sätt. Denna studie om träningsvärk menar att massage kan minska risken för träningsvärk med upp till 30% medan andra säger att det inte alls fungerar.

Massage efter träning lindrar träningsvärk i musklerna

I en kanadensisk-amerikansk studie tränade personer på motionscykel och fick därefter massage på ena låret. Efter det togs vävnadsprov från lårmusklerna i båda benen. Inflammationen var mindre i den lårmuskel som masserades efter träningen. Slutsatsen var att massage fungerar som antiinflammatoriska läkemedel.För snabbare återhämtning efter träning fyll även på med vätska och energi

Det är viktigt att direkt efter träning och tävling byta om och få i sig vätska och energi, framförallt kolhydrater och protein. Det finns givetvis fler saker du kan göra som tillsätta vitaminer, vila, träna varierat samt sunt förnuft. 

Vanliga frågor om massage och träning

  • Massage före eller efter träning?
    Träna först och koppla sedan av efter med en massage.Studier har visat att massage påskyndar din återhämtning. Massage ökar blodcirkulationen och gör att mer blod cirkulerar till dina muskler samt hjälper dem att slappna av. Massage motverkar även inflammation i musklerna och kan därför bidra till mindre träningsvärk. 

    Efter en massage kan du ibland känna dig lite trött då en massage bland annat sätter igång kroppens blodflöde samt borttransportering av slaggprodukter. Därför är det bättre att träna först och sedan njuta av en massage. 
  • Hur massage kan förebygga skador?
    Om kroppen har dålig rörlighet är skaderisken högre. Stelhet leder i sin tur till nedsatt funktionalitet i din idrott och i vardagen är det ofta anledningen till att skador uppstår. Massage är perfekt för dig som vill prestera bättre- och minska skaderisken. Utöver massage kan stretching samt styrketräning vara en god idé eftersom kroppen behöver en bra ​​balans och muskelstyrka. Förebygg skador och få en kropp som håller hela livet genom att gå till en fysioterapeut och unna dig en massage. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.