ryggsmärta

Ryggsmärta

Att uppleva ryggsmärta är den vanligaste källan till smärta hos människor. Smärtan i ryggen kan variera från mild till svår och den kan kännas i alla olika delar av ryggen. Om smärtan är svår kan det vara svårt att sova, arbeta och till och med att sitta ner. Det första steget för att behandla din ryggsmärta är att identifiera orsaken.

Ryggsmärtor kan orsakas av: 

  • Sittandes för länge
  • Dålig hållning eller felaktig böjning
  • Överdriven vikt eller att bära tunga föremål på ett felaktigt sätt
  • Skador från en olycka eller plötslig rörelse
  • Muskelsträckning
  • Artrit
  • Degenerativ disksjukdom
  • Graviditet
  • Repetitiva och monotona rörelser, som att sitta vid ett skrivbord hela dagen
  • Skada, som fall eller idrottsskada
  • Allvarliga medicinska tillstånd, som cancer eller en infektion i ryggraden
  • Stress

Ryggsmärta och dålig hållning

Ryggsmärta och dålig hållning hänger ihop då det ger upphov till snedbelastningar. Men även höga fotvalv som inte får rätt stöd kan det belasta dina fotleder fel och ryggont. Sitter du med benen mycket i kors?
Att sitta med benen i kors kan påverka ryggen negativt och kan leda till olika långa ben eftersom höfterna hamnar i en märklig position och då det påverkar ditt bäckenben. Därför ska du aldrig sitta med korsade ben. Det är viktigt att gå till botten till varför dina problem uppstått och inte gå med dina problem för länge.

Massage och ryggsmärta

Massage är ett av de bästa sättet att lindra ryggsmärta. Ryggsmärtor kan även behandlas med hjälp av receptfria, receptbelagda läkemedel, akupunktur, sjukgymnastik, träning, motion, naprapat och kiropraktor.
Några enkla saker du kan göra hemma som hjälper till att minska stressen på din rygg och nacke, vilket kan hjälpa till att lindra en del av smärtan.

Några av dessa är:

  • Regelbunden träning
  • Ta pauser från sittande och stående
  • Använda en värmedyna eller ispåse
  • Träna yoga eller pilates, stretcha

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.