så skapar du dig en massage rutin

Så skapar du dig en massagerutin

Vi på Sthlm Physique älskar massage och vår passion kring massage har bara växt sedan starten 2009. Det finns massvis av olika hälsorelaterade fördelar som massagen tillför. Ifall du har ont i ryggen och nacken eller ofta är stel så är massage ett perfekt hjälpmedel för att behandla och förebygga framtida besvär. 

Vi människor mår bra av rutiner

Våra kroppar mår som bäst vid regelbundna sov och mattider och det gäller även vid mer fysisk ansträngning som träning. Massage är inget undantag. Du kommer att känna dig mycket mer avslappnad och harmonisk redan efter en behandling, men det är vid mer regelbundna besök som du kommer märka den största skillnaden och att ditt välbefinnande överlag kommer förändras.

Så hittar du rätt massage för dig

Prova olika massörer

Vi rekommenderar att du testar några olika massörer för att kunna jämföra olika typer av massagestilar. Det finns givetvis lika många olika typer av massage som massörer och det är oerhört viktigt att du hittar någon som passar dina behov. Våra massörer är experter på olika typer av områden så tveka inte att beskriva ditt behov innan. Feedback både under och efter massagen är också viktigt för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt.

Boka in nästkommande tid

Att skapa en massagerutin underlättar inte bara för dig utan även för massören. Vi människor tenderar att gå på saker vi planerat i förväg och därför är det bra att boka in nästkommande massagetid för att få kontinuitet. Har du en stel i rygg så behövs det ofta några omgångar för att lösa upp knutar i ryggen. Knutar som har byggts upp under en längre tid. 

Vi rekommenderar att du införskaffar ett klippkort på massage för att kontinuerligt få in den viktiga rutinen som gör så mycket för en fantastisk massageupplevelse. Våra klippkort fungerar på alla våra mottagningar i Stockholm och räknas som friskvård också!

Varva ned innan och efter din massage

Ett sista tips att ta med sig från detta blogginlägg är att du ska ta det väldigt lugnt innan och efter massage. Välj inte dagar där du har som mest på schemat. Kom gärna till oss 10 minuter innan bokad tid så du hinner koppla av och hitta ett lugn. Har du möjlighet att avsluta dagen efter massage på ett lugnt och skönt sätt så rekommenderar vi det också. Du får ut så mycket mer av en massage ifall du blir masserad i rätt sinnesstämning och när musklerna kan slappna av fullt ut.

Andas medvetet och var närvarande

Alla som får en massage har olika sätt att “ta emot” en massage. Vissa zonar ut totalt och nästan somnar, några har gärna en öppen kommunikation med massören och tar tiden som en möjlighet att tänka på saker och situationer utanför behandlingsrummet.

En sätt som vi rekommenderar är att vara närvarande och fokusera på andningen. Det är så sällan vi nuförtiden har en hel timmes skärmfri vaken tid och detta är utmärkt sätt få in mindfulness i vardagen på ett enkelt sätt.

  • Fokusera på att andas genom näsan. Lugna, fina andetag så du gärna känner rörelse i revben, mage och diafragma. 
  • Påminn dig om och om igen på att verkligen känna vad massören gör. Tänk inte, utan känn. Detta är inte bara väldigt bra mindfulness övning utan hjälper kroppen att producera mer oxytocin. Sänker också spänningarna och ofrivilligt nerv påslag från eventuell smärta i området som behandlas.
  • Tappar du fokus och börjar fundera på annat? Ingen fara alls, det är naturligt, fokusera bara om på det området som behandlas och börja om. Det där med att tappa fokus och sedan fokusera om är som en armhävning för sinnet, man blir bättre och bättre på det. 

Detta medvetna sätt att ta emot en massage funkar på alla typer av behandlingar med beröring och är ett väldigt bra sätt att lära känna din kropp och komma ur en eventuell smärtcirkel. 


Glöm inte dricka vatten efter din massage

Efter din massage så glöm inte heller att dricka rikligt med vatten för det hjälper till att få bort slaggprodukter i kroppen för vid massage så ökar cirkulationen i kroppen och det behövs därför tillföras vätska.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.