Den bästa effekten av massage

Vi är första att säga att massage sällan löser någon allvarligare problematik av sig själv. Massage kommer aldrig kunna ersätta träning, ergonomi och allmän livsstil. Vi ser oss som ett verktyg i verktygslådan för en hälsosam livsstil. I det här fallet är vi varken en såg eller hammare, utan en måttstock. Ett verktyg som gör att du har större möjlighet att såga rätt.

Vad som är den bästa effekten av att få en bra massage råder det självklart delade meningar om. Det beror ju helt på vad man vill åstadkomma. Jag vill fokusera lite på hur massage kan vara en del i processen att bli av med en långvarig muskulär värk och spänning.

Jag brukar alltid berätta för mina kunder att massagen ofta kan förändra rörligheten i några timmar efter en behandling (från 0–48 timmar).  Du har förhoppningsvis under behandlingen fått taktilstimuli, avslappningshormoner, ökat blod- och lymfflöde, legat på ett annorlunda sätt än du brukar samt självklart den rent mekaniska massagen. Där har du rent fysiskt har fått bindväv, muskelceller och motoriska enheter komprimerade, töjda och vibrerade.

Det tar tid att förändra en gammal vana

Efter något sådant så är det möjligt att du under en tid aktiverar muskler lite annorlunda. Massage och stretchning kan rent tekniskt även stänga av vissa nervsignaler under en period, vilket gör att du måste aktivera andra. Detta gör att nya muskelceller får aktiveras och delar av muskeln som fått jobba övertid får vila eller i alla fall hjälp. Du rör dig annorlunda helt enkelt.

Många upplever även att massage kan minska känslan av smärta. Smärta hämmar ofta vårar rörelser, så om vi under en period med mindre smärta rör på oss, så rör vi på oss lite annorlunda än om vi gjorde det med smärta. Igen så rör vi oss annorlunda.

Där har vi nyckeln, massage kan under en kort period efter behandlingen hjälpa dig att omedvetet röra dig annorlunda. Små, små skillnader men skillnader som kan göra stor skillnad om du hjälper dem.- Martin

Långvarig smärta i axeln som byggts upp under många år

Som exempel kan jag berätta om min egen situation. Jag hade i årtal problem med min axel. En livstid av tv-spel, bänkpress, snedhöft och arbetande som massör tog till slut ut sin rätt. Jag gjorde allt för att försöka fixa till det. Naprapati, akupunktur, vila, hårdträning, värme/kyla, smärtstillande och såklart massage. Inget gav en permanent lösning och jag hade nu accepterat smärtan. Jag visste att något behövde förändras i mitt rörelsemönster under en längre tid, men nu var smärtan så påtaglig att allt jag gjorde, gjorde ont. Jag hade gett upp massage, för att jag visste att massage inte permanent skulle lösa det på egen hand.

Men så för några år sedan så började jag läsa på om smärta, smärtcirkeln och hämmad rörlighet. Med det kom insikten, som egentligen är så simpel, om något ska förändras så måste något förändras. Så vad jag gjorde är att jag började ta en ordentlig idrottsmassage varje vecka. Detta gav mig några smärtfria timmar, så de närmsta 48 timmarna så försökte jag få in 2 st träningspass. Träningspass där jag var tvungen att göra något annorlunda. Övningar som jag inte gjort tidigare, pass som jag aldrig gått på och stretchar som jag aldrig testat. Det behövde inte vara fokus på axelområdet utan fick vara vilken rörelse som helst. 2 månader in, och jag kom på mig själv med att inte ha någon smärta längre. Det är så man märker om det funkar, om det gått veckor utan att man märkt av eller tänkt på smärta. Känner du efter kommer du alltid känna något, men nu hade kroppen under några veckor bestämt sig att den inte behövde skicka varningssignaler från axelområdet längre. Något hade förändrats.

Vad löste problemet? Självklart var det den nya träningen och rörelsen. Vad gjorde då massagen? Jo den gav mig ett fönster, ett smärtfritt fönster av välmående och annorlunda rörelse som gjorde det möjligt att träna smärtfritt.

Så för att summera:

Efter att du fått din massage, rör på dig! Det behöver inte vara direkt efteråt, det behöver inte vara hårdträning. Det behöver bara vara något nytt, om något så litet som att ändra höjd på ditt skrivbord, ta en skogspromenad eller prova något helt nytt.

Så för att svara på frågan: den bästa effekten av massage är det förändrade rörelsemönstret efteråt. Det är ett kort fönster, utnyttja det.

Vill avsluta med att rekommendera en klassiker, The Fuzz speech. En kortare film som visar hur viktigt rörelse är för bindväven. OBS: Filmen innehåller bilder på riktiga muskler från avlidna. Inget makabert på något sätt men ett varningens ord på sin plats.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *