muskelspanningar

Muskelspänningar

Muskelspänningar är ett vanligt bakslag vid överbelastning. En muskelspänning kan förekomma om du utsatt kroppen för oergonomiska arbetsställningar, monotona rörelser eller vid stress. Symtomen för muskelspänningar kan vara ömhet, trötthet och värk i muskeln. Det kan även leda till en stelhet kring de leder där muskeln passerar.

När en muskel jobbar så skjuts muskelfibrerna ihop så att muskeln blir kortare. Vid avslappning skall dessa muskelfibrer åter dras isär så att muskeln får sin fulla längd igen. Ibland fungerar inte detta och då kärvar muskelfibrer lätt fast i sammandraget läge och muskeln blir kronisk spänd.
Muskelspänningar är ett vanligt problem som ofta dyker upp hos äldre. Ibland försvinner de med hjälp av smärtlindrande läkemedel och vila, men ibland kräver muskelspänningar andra typer av muskelavslappnare. Det är vanligt att drabbas av muskelspänningar men många lider av det som ett återkommande problem. Detta på grund av dåliga vanor.

En form av muskelspänning är spasm som kan enklast beskrivas som ofrivillig sammandragning i några muskelfibrer. Muskelspasmen kan vara relaterad till akuta åkommor och brukar finnas vid mekaniska ledbesvär som ryggskott och nackspärr.

muskelspanningar

Hur kan jag behandla muskelspänningar?

Det finns en del olika naturliga muskelavslappnare som inte har några biverkningar. De hjälper dessutom till att lugna muskelsmärta så att den inte bli för stor påverkan på vardagslivet. Några exempel som kan hjälpa mot muskelspänningar:

  • Pepparmynta – Hjälper till att göra musklerna avslappnade om de är stela och spända.
  • Kamomill – Örten är en naturlig lösning för att lindra smärta och svullna muskler.
  • Cayennepeppar – Innehåller en aktiv substans vid namn kapsaicin som har antiinflammatoriska och smärtlindrande egenskaper.

Som individ kan du göra mycket själv för att minska risken för muskelsmärta. Om du väl hamnat där kan du dock behöva hjälp att komma ur dina smärtmönster och skapa nya friskare vanor. Vi erbjuder olika typer av massage som i kombination med egna åtgärder som kostförändringar och lagom mycket rörelse kan man oftast komma tillrätta med problemet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.